Followers

Tuesday 16 February 2010

Sizzling Yee Mee yang...

yang.....apa? nak tau, baca sampai habis..heheh..

Haritu makan laksa..alhamdulillah dah kenyang... Harini kita makan Sizzling Yee Mee pulak..huhu.. Sebenarnya ni menu semalam punya. Senang betul nak membuatnya. Dalam banyak2 mee berkuah yang pernah saya buat, yang nilah saya rasa paling mudah dan tak banyak guna bahan. Terima kasih pada tuanpunya resepini iaitu Lilydvalley, saya copy from Myresipi.com..tq ya.. Minta maaf sebab ada derhaka sikit ngan resepini, biasalah tukar, tambah dan kurang bahan ikut apa yang ada. Walaupun namanya sizzling yee mee tapi saya tak guna yee mee pun, saya guna spaghetti..heehee..best jugak.. Cendawan shitake pun takde, takpe tak kisah yg tu sebab memang saya tak suka cendawantu ada bau pelik sikit. Jom tengok resepi, sape tak cuba memang rugi woo..heheh..






Sizzling Yee Mee
Lilydvalley@myresipi.com

Bahan-bahan ( 2-3 org makan )
2-3 sanggul (gulung) yee mee
5 ulas bawang putih
5 biji cendawan shitake ( cendawan kering)- rendam sehingga agak lembut dan potong 4 - tak bubuh
1 keping dada ayam- potong mengikut citarasa -saya guna daging
3 biji cili kering- potong 2
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap cair
1 sudu besar kicap pekat
1/2 in halia- hiris nipis
Serbuk lada hitam
garam- secukup rasa
Beberapa titik Minyak bijan - tak bubuhpun
1 sudu besar Tepung jagung- dibancuh dgn sedikit air
sedikit minyak utk menumis

Cara-cara


1.Tumis bawang putih, cili kering dan halia sehingga naik baunya.
2.Masukkan ayam yg telah potong sehingga agak empuk.
3.Masukkan 2 cawan air.
4.Masukkan pula sos tiram, kicap cair dan kicap pekat. Masukkan pula serbuk lada hitam. Biarkan mendidih.
5.masukkan cendawan serta sayur2 lain- tunggu 2-3 min.
6.Masukkan campuran tepung jagung dan kacau.
7.Titikkan minyak bijan beberapa titik-jgn banyak2...
8.Akhir sekali, masukkan yee mee- biarkan sebentar & hidangkan panas2.


Inilah Sizzling Yee Mee yang tak guna yee mee..ha..haa.. kalau nak makan tu, apa saja pun bolehkan..janji jangan cerewet sangat. Aksesori kat atas mee tu saya letak ikut selera sendiri dan apa yg ada jer... jom makan..nyum nyum..

4 comments:

  1. fuzidss> sbnarnya kt sini apa jnis masakan mee pun sy belasah guna spagetti kak..hehe..

    ReplyDelete
  2. salam...
    tak cuba resepi ni memanglah rugi...tapi bak kata pepatah...tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia dapat mkn sizling mee yg org bagi dan free...lagi besttt...:D

    ReplyDelete
  3. hajar> ala miker tu kt msia, lbih dr sizzling mee pun leh dpt, kt kedai ler...hehe..

    ReplyDelete