Followers

Monday, 8 February 2010

Chewy Gooey Yummy Brownies

Lama betul tak buat brownies, rindu pulak rasa nak makan. Sebelumni memang selalu dengar dan tengok brownies ni.. tapi, tak rasa teringinpun nak cuba. Lepas tengok Kak Zai tayang haritu barulah datang seru nak cuba buat sebab kakzai kata brownies ni sangat sedap! Betulla tu, biasanya brownies yang lain tu rasa lebih kurang macam kek coklat je.. yang ni memang berbeza. Muazla yang paling suka. Hubbyku langsung tak makan. Mesti dia ingat kek coklat sebab sama jer kalernya. Lagipun dia bukan suka sangat kek coklat dan sepupu sepapat kek coklatni. Takpa, biar Muaz ngan mama jer yang b.a.l.u.nnnnn... hakhakhak..

Mula2 saya buat togel je, malas nak salut apa2 kat atas tu. Tapi, bila Muaz tengok, hmmm...disuruhnya saya buat toppingla pulekkk. Diani memangla..
Nak taknak buat gakla ganache. Buat sikit je, takut manis sangat pulak nanti. Tuang manja2 je kat atas tu janji ada.. pastu tabur kacang.. Muaz tak suka yang ada kacang. So, separuh lagi tabur ngan coklat rice. Dia sibuk nak tabur ngan yang warna warni tu pulak. Yang hujung tu dia punya keja lah tu...




Nak rasa?? ..... amikla sepotong, ngeeeee..



Ok, ni resepinya..
Terima kasih Kakzai, seperti biasa saya copy n paste je ye...


Chewy Gooey Yummy Brownies

Ingredients
125g butter
200g dark chocolate - guna coklat Van Houten
3 eggs
1 ¾ cup caster sugar - kurangkan jd 1 1/2 cup je
1 tsp vanilla essence
1 ½ cup plain flour (sifted)
1/3 cup cocoa powder (sifted)
2 cups chopped nuts of your choice

Method
1. Preheat oven to 180 degrees celcius. Brush a shallow 8x11 inch tin with melted butter. Line the base with baking paper, extending over the two long sides.
2. Double-boil butter and dark chocolate until melt. Add caster sugar, mix well. Remove bowl of mixture from pan of simmering water.
3. Add eggs, one at a time. Mixing thoroughly with every addition. Add vanilla essence. Mix well. 4. Add sifted flour and cocoa powder. Mix well. Add nuts. Mix well.
5. Pour mixture into the prepared tin and bake for 30 minutes.
6. Allow to cool before cutting into pieces. - akak potong selepas keluar dr oven,kalau dah sejuk,susah nk potong dan pecah.

7 comments:

  1. leleh air liur akak tengok ni tau

    ReplyDelete
  2. terliur tgk brownies kak ZaiY :)

    ReplyDelete
  3. kita amik yg ada kacang tu ek.... ok thanks.... kikiki

    pssttt.... kita suka brownies tp tatau wat.....

    ReplyDelete
  4. fuzidss> hehe..cepat kak amik tisu, lap!!

    Fida> ye ker? tq.. kat blog fida tu lagi byk yg buat akak terliur tau..

    Amy> amikla mie...kunyah leklok tau..hehe
    cubala wat ikut step2 tu insyaallah jadi.

    ReplyDelete
  5. sedapnyyeerr!! there goes my diet! :)

    ReplyDelete
  6. alamak sedap la pulak... tak buleh jadik ni... kena baking gak la.hahahha

    ReplyDelete
  7. Untuk harga emas jongkong dan lain-lain yang hebat sila hubungi saya di goldman999.9@hotmail.com.

    Harga lagi murah daripada Habib, Poh Kong dan dealer2 lain. Bekalan antarabangsa.

    Rebat tunai segera RM 1,000 hingga RM 1, 500.

    Terima kasih.

    ReplyDelete