Followers

Friday, 26 February 2010

Cop Kambing Berglis Cutni

Salam semua...

Ni makanan feberet hubby saya. Kalau saya buatni selalunya kena buat banyak sebab hubby saya akan meratah. Lagipun chop kambingni bukan banyak isi pun, isi duk terselit kat tulang2 jer, tapi itulah yang buat jadi sedaptu.. Kat sini cop kamben, daging kamben dan apa2 yg berkaitan ngan kambenla.. memang senang nak dapat. Pegi jer kedai dekat umahni bila2 masapun bekalan sentiasa ada, permintaan tinggi kut..

Resepini saya ambil dari buku 'Sedapnyaaa..' Chef Wan. Sesapa nak try, ni resepinya..

Cop Kambing Berglis Cutni
Bahan-bahan:
8 keping cop kambing

Bahan pemerap (dibancuh):
2 sudu teh jintan putih/serbuk
2 sudu besar ketumbar serbuk
1/2 sudu teh paprika
1/2 sudu teh garam
60ml/ 1/4 cwn minyak zaitun extra virgin

Glis (dibancuh):
1/2 cwn cutni mangga manis dalam botol
1 sb cuka wain merah - saya omit
1 sb madu
2 ulas bawang putih, dicincang halus2

Cara:
Gaul cop kambing dengan bahan pemerap dan perap selama 1 jam
Panggang di atas api sederhana sambil melumur bahan glis pada kambing dari semasa ke semasa. Hidang dgn daun salad.
* saya panggang dlm oven jer..





gambar yg sama gak tapi lain kaler tu sebab cahaya..(iyer ke? ntah ha..kut tukang tangkap gambar yg tak reti plus kamera kokakpun ye gak tu..ngeh3..




Sesiapa yg tak tau cutni tu macamana, buleh tgok gmbar ni yer..heheee..yg ni pun sng dpt gak sbb sini ramai org india.

3 comments:

  1. share!!! berkilat2 tu sedap tu!

    ReplyDelete
  2. paij188> dh der resepi tu, cuba jgn x cuba yek.. berkilat tu sbb glis ngn cutni & madu

    qistina> ngancam kena cuba tu..hehe..

    ReplyDelete