Followers

Tuesday 23 February 2010

Lemak Tempoyak Ikan Parang

Oghang Peghak kalu tak makan tempoyak, kena buang negeri gamaknya yer..ahakksss...
Tapi, yang jadi masalahnya diriku suka tempoyak, sebaliknya my habibi plak tak suker...heeee.. Jadinya, sebulan sekalipun payahler saya nak masak masakan bertempoyakni...
Dua hari lepas, saya buat lemak tempoyak ikan parangni sebab rindu rasanya nak makan. Oleh sebab my habi tak makan itu temfuyak, jadi sy masukkan tempoyak kemudianla..Maksudnya, bila semua dah masak, saya keluarkan beberapa potong ikan dan kuahnya untuk hubby dan bakinya dalam periuk tu saya campur dengan tempoyak, biarkan mendidih lagi sambil dikacau.

Ikan parangni feberet hubby. Dulu saya tak suka makan ikan ni sebab malas nak buang tulang. Walaupun banyak tulang, tapi isinya ada umphh.. Ikan parang sangatla sedap kalau dibuat masak lemak tempoyak..wallaaa..



Resepini ikut stail saya buatla yer.. bahan2 bolehla ditambah/dikurangkan ikut selera sendiri.

Lemak Tempoyak Ikan Parang

BAHAN-BAHAN:

1 ekor ikan parang - potong serong2 (sy guna ikan yg agak besar)
2 cawan santan cair
2 cawan pati santan
2 batang serai (diketuk)
2 biji tomato - dibelah 4
4 sudu besar tempoyak
1 keping asam gelugur
garam

Bahan Kisar:

10 ulas bawang merah - saya guna 1 labu bawang besar
2 tangkai cili merah - dibuang biji (klu suka pedas lebihkan)
3 tangkai cili padi - dibuang biji (klu suka pedas lebihkan)
2 cm belacan
kunyit hidup sebesar ibu jari
sedikit air, anggaran 1/2 cawan

***Kalau takde ikan parang boleh gantikan dengan ikan lain juga..

TIPS
***ikan parang banyak tulang, jika dipotong serong2 lebih mudah nak tarik keluar tulangnya masa nak makan nanti...


CARA MENYEDIAKAN:

1. Bersihkan ikan parang dengan asam jawa.
2. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk bersama santan cair dan serai.
3. Kacau perlahan di atas api sederhana.
4. Masukkan tempoyak, asam gelugur dan ikan.
5. Biarkan mendidih selama 5 minit sambil dikacau. Masukkan pati santan diikuti dengan tomato. Biarkan kuah mendidih seketika.
6. Akhir sekali tambahkan garam secukup rasa dan tutup api.



2 comments:

  1. kak ZaiY meleleh air liur tak tahan tgk tempoyak tu :) sedap

    ReplyDelete
  2. fida> alaa cian fida, fida nk tempoyak tak? akk bleh bg..

    ReplyDelete