Followers

Tuesday 8 June 2010

Buah Ganarek

Salam....
Tentu anda tak pernah dengar nama buahni kan. Buahni asalnya dari negara Lebanon. Sebelumni pernah nampak beberapa kali buahni dijual di pasaraya, tapi tak tergerak hati nak beli. Baru2ni nampak lagi buahni, terasa pulak nak beli. Bukan apa, buah2 pelik macamni kena cuba rasa sebab nak jumpa di Malaysia mungkin tidak ada. Di sinipun buahni jarang2 ada, agaknya buahni pun ada musim juga. Adapun tak banyak, harga boleh tahan mahal juga walaupun tak menarik pada pandangan mata. Orang tengokpun tak terliur sangatla. Dari segi rupa luaran nampak seperti buah tomato yang masih muda. macam rupa buah bidarapun ada. Rasanya masam.. Mungkin kalau buahni dah masak manislah agaknya.
Mula-mula nak makan gitu jer..bila gigit sikit, aWWwww.... maSaAAAMmmmmm.....nyaaaa!! Maka, terhasillah jeruk ni......
-
-
-
-
-
Saya buat jerukni senang jer..ikut stail mak saya buat. Mula-mula, cuci bersih buah-buahan yang nak dijeruk tu (tak kiralah buah apapun yang sesuai..). Kemudian, belah ikut suka, nak buang biji ke tak buangpun ikut suka. Rendam dalam air garam semalaman (air jgn letak banyak, sekadar tenggelam buah cukuplah). Sukatan garam terpulang, tapi lebihkan pun takpe sebab nanti nak buang airnya. Keesokannya buang air garam, bilas buah dan toskan. Masukkan buah dalam bekas yang berpenutup. Masak air gula, sukatan gula juga ikut citarasa masing2. Tuang air gula dalam bekas yg berisi buah tadi. Simpan semalaman, esoknya dah boleh makan. Ermmm... sedap, rangup dan selamat sebab tanpa bahan kimia.
Mungkin lain orang, lain caranya kan.. Cara saya ni yang paling senang. Kadang-kadang mak saya celur buah sekejap sebelum rendam dalam air garam terutamanya buah yang ada getah seperti buah mangga/ buah kundang (buah staq). Buah yang saya guna ni takde getah, jadi saya tak celurpun.

Kejap jer habis...makan sensorang je sebab orang lain dalam rumahni tak gemar makan buah masam/jeruk.. hoho...bestnya...theeeheeeeheee..

3 comments:

  1. rajin eh!!! kitaorg 3 org balik ahad ni. nnti kite jumpe di Malaya ye!?

    ReplyDelete
  2. fulamak kecuqq air liuqq tgok jeruk nie

    resepi mak zaiy sama mcm resepi yg akak belajar dgn mak mentua akak. ada dalam n3 lama akak..
    pantai sebut buah staqq noh?? org kedah jer kenai nama ni hehehe

    ReplyDelete
  3. sedapnya jeruk homemade lagi..

    ReplyDelete