Followers

Friday 2 January 2009

Kek Pisang Walnut



Kek Pisang oleh: adsweet (Myresipi)-tq
(Saya tambah walnut dalam kek pisang ni, jadi saya tukar nama kepada Kek Pisang Walnut), harap empunya resepi tak marah ye..

Bahan-bahan ( saiz biasa )
7 biji pisang berangan - saya guna 5 biji pisang dr filipina tu, jenama DOLE
1 cawan minyak masak - saya guna sunflower oil
2 sudu kecil soda bikarbonat
5 biji telur - saya guna 4 biji telur saiz A
2 cawan gula halus - saya guna 1 1/4 cawan je
1 sudu kecil esen vanilla
3 cawan tepung gandum

***Saya tambah
1/2 cawan walnut cincang kasar
1 sk ovalette
hirisan pisang sebagai hiasan


Cara-cara:
Blender kan pisang, minyak dan soda bikarbonat sampai lumat
Gunakan mixer untuk pukul telur dan gula. Masukkan bersama esen vanilla (boleh juga di blend)
Masukkan pisang yang telah di blend ke dalam bancuhan telur dan gula
Akhir sekali masukkan tepung sedikit demi sedikit. Kacau hingga rata
Masukkan dalam acuan. Bakar selama 25-30 minit, suhu 180 C





No comments:

Post a Comment