Followers

Wednesday, 25 February 2009

Buah Kundang a.k.a Buah Star



Buah kundang ni tak seperti buah-buah tropika yang lain kerana memang jarang sangat terdapat di Dubai ni. Kalau di utara buah ni dikenali sebagai buah star/buah staq. Bijinya kaler purple..
Kat kampung pun ada pokok ni, tapi bentuknya bulat-bulat dan rasanya agak masam sikit. Buah yang muda sedap kalau dibuat cicah atau buat jeruk, tambah2 lagi kalau yg belum ada sabutnya. Teringat zaman dulu, duduk berkumpul dengan anak-anak buah menyicah buah ni lah, buat cicah garam belacan + cili padi..pergghhh..makan sampai ngilu gigi sebab masam.

Tapi, yang ni mungkin dari Thailand, buahnya lonjong2 sikit dan tersangatlah manisnya.. Dah nak jadi rezeki saya kut, masa gi grocery dekat umah haritu ternampaklah buah ni dekat rak, ada satu pek aje yang tinggal..maka terus kurembat. Cadang nak makan cicah kicap n gula. Rupa2nya buah ni manis, jadi tak payah cicah2, makan gitu pun boleh.Tapi tak peduli gak, nak cicah gak...muahaahaaa...
Jom kita ramai-ramai menyicah buah staq.. (er..tak ramai pun, saya sorang je..huhuu)

10 comments:

  1. salam..
    buah ni mmg banayk dijual kat Pasar Malam/Minggu atau Pasar Tan kat Kerteh ni..
    sekilo rege RN20..mahai siot..
    akak teringin gak nak beli..nampak gayanya esok akan kakliza rembat jugalah sebiji dua untuk merasakan betui atau idaknya buah ni manis saperti penjual tu cakap..
    alahai..dah terliuq dah niiii...

    ReplyDelete
  2. wah.. cukup terliur ni..even tak preggy pong... huahaha..

    ReplyDelete
  3. zaiy..sah mak buyung nie... nak makan masam2... tgk gmbr pun dah ngilu dah..he..he

    ReplyDelete
  4. kakliza> wsalam kak,sekarang tgah musim kut, kat mesia mesti lagi berlambak buah ni kan..kat sana pun mahal ek,kat sini sebiji rm1 lebih tu..haahaa..maklumla dtg dr jauh tu. betui kakliza,manisss amat..

    yati-m> tulah sy buat promosi bg telior nanti pakat2 pi cari kat pasar malam..heehee..

    moi> nak makan yg masam moi, tapi dpt yg manis la pulok..tak ngilu moi yg ni sbb manis gila.

    ReplyDelete
  5. salam akak...
    mengidam tul tu...sedapnyer buah staq dah lama tak jumpe...teringat betui kat zaman budak2...

    ReplyDelete
  6. terliur t eh... akak nie....!!
    have a great weekend akak... muah!

    ReplyDelete
  7. huh, sib baik manis..kalau masam sure org sini pun meleleh2 air liur...

    ReplyDelete
  8. wah bestnyer...skrg musim buah ni dah ke blum ek?

    ReplyDelete
  9. Mne leh dapat kt area kl...bini ngidam plak..plz tlg rakan2...

    ReplyDelete
  10. Mne leh dapat kt area kl...bini ngidam plak..plz tlg rakan2...

    ReplyDelete