Followers

Thursday, 19 March 2009

Doa Pendinding

Hari ni nak share doa yang saya rasa amat patut kita amalkan. Doa ini ialah doa pendinding. Kita sebagai hambaNYa kadang-kadang tidak berupaya untuk menyelami hati dan niat orang yg berniat jahat terhadap kita atau apa-apa musibah yang akan menimpa kita. Oleh itu selain daripada berusaha kita juga digalakkan berdoa. Marilah kita mengamalkan doa ini, senang jer nak ingat dan nak diamalkan. Semoga ianya bermanfaat untuk semua.



Doa pendinding

Keberuntungan beramal dengan doa ini


Terhindar Daripada Bahaya
• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.

Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan
Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.

Terhindar Daripada Sihir
Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.
Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.

Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus
Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.
Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.

***Berdoa sahaja tidak akan ada maknanya jika kita tidak yakin dengan doa itu dan selalu lalai mengerjakan suruhanNya.

18 comments:

  1. salam perkenalan.. doa ni mmg bagus.. tq for sharing :)

    ReplyDelete
  2. Info yang baik.. thanks for the doa.. Akan Gee copy pastekan doa ini utk kawan2 yg lain.. ;-)

    ReplyDelete
  3. salam kak yong..momma mia amal tiap kali pas solat..tnx xoxo..

    ReplyDelete
  4. zaiy.. this is totally true.. baru jumpa that day time baca buku Ustaz Harun Din... this is a must for us, esp now...

    ReplyDelete
  5. THANKS 4 SHARING...

    ReplyDelete
  6. thanks yee kak zaiy...
    i dah salin daaa...mmg byk kelebihannyer doa pendinding ni :)tq3..

    ReplyDelete
  7. tq zaiy...dgn info nie..amat berguna di zaman skrg... mudah2ah kite dijauhi dr segala yg buruk... inysaAllah

    ReplyDelete
  8. salam zaiy...tq..zaiy kongsi doa pendinding ni..bagus la.byk kelebihannya ni..

    ReplyDelete
  9. salam...info yg sgt berguna, sekarang ni mcm2 kejahatan dunia terjadi, moga dapat dijadikan amalan doa ni

    ReplyDelete
  10. salam zaiy..
    tq..i dah try hafal dah doa ni..nanti nak tepek kat my fp boleh tak?? nak mintak izin ni..:)
    amat berguna utk di kongsi bersama...

    ReplyDelete
  11. thanks for da guds info..InsyaAllah akan dijadikan amalan...

    ReplyDelete
  12. bagus kak share doa ni...
    boleh diamalkan....

    ReplyDelete
  13. Re: landak la kot... sbb bulu dia cam landak x pun hedgehog cam kat deerland aritu...

    ReplyDelete
  14. semoga dgn menyebarkn ilmu ini akan memberi pahala yg berganda2.... thanks......

    ReplyDelete
  15. time kaceh kak zaiy utk doa2 nie..mmg bagus dijadikan amalan..
    re: nak jual??ada ke org nk beli cistat saya tu kak???:):)

    ReplyDelete
  16. waaaa......semua dah main blog ni....abah pun ada blog tapi blog jual tanah ...hahahahahaha

    zaiy....bagus doa pendinding ni...semoga tersebar doa ini kpd org islam....

    ReplyDelete
  17. Memang betul zaiy inilah doa pendinding yang sering diamalkan oleh orang-orang lama macam mak kita, orang muda sekarang ni tidak tahu semua ni. Terima kasih byk2 kerana bagi info yang berguna untuk doa ni. Moga kita sentiasa dapat mengamalkan doa ini dan doa2 yang lain.

    ReplyDelete
  18. Lukman Abd Rahman21 November 2009 18:19

    Assalamualaikum...
    Doa ni sangat-sangat bagus di amalkan..
    Ada seorang sahabat sekerja..pernah terlibat dengan kemalangan jalan raya time di belajar kt UITM..lepas asar dia keluar menunggang motor ngan kwn dia..sblum jalan dia sempat baca doa no 3X..dengan kebesaran allah dan berkat doa ini dia selamat dan cuma mengalami cedera ringan..motor hancur dan tk leh guna lg n kawan dia meninggal d tempat kejadian.

    ReplyDelete