Followers

Thursday 4 December 2008

Hati Goreng Lada



Kat gambar tu saya dah tertukar nama jadi hati goreng berempah laks, aperni suker2 je tukar (harap tuanpunya resepi tak marah yer)

Hati Goreng Lada
Sumber: Masakan Tradisional Utara 1991

Bahan-Bahan: 600 gm hati lembu
4 sudu besar serbuk lada putih
3 sudu besar serbuk rempah (saya taktau serbuk rempah apa, so saya boh je rempah kari)
2 sudu besar minyak
1 sudu besar air asam jawa
½ sudu besar serbuk jintan putih
1 sudu teh serbuk kunyit
3 labu bawang besar
1 batang daun bawang
Garam secukup rasa
2 sb kicap manis - saya tambah
cili hijau dipotong serong - saya tambah juga

Cara: Potong hati 2.5 cm x 2.5 cm dan setebal 1 cm. Bersih dan toskan. Gaul hati dengan jintan putih, lada putih, kunyit dan rempah. Lereng bawang besar. Potong daun bawang sepanjang 2.5 cm. Panaskan minyak dalam periuk. Masukkan hati lembu bersama ramuan. Masukkan bawang besar, air asam jawa dan garam. Kacau selalu. Sebelum diangkat tabur dengan daun bawang.

No comments:

Post a Comment