Followers

Wednesday, 17 August 2011

Puding Karamel

Salam Ramadan untuk semua...

Bulan puasa ni bertambah-tambah sibuk rasanya. Setiap hari masak yang ringkas dan mudah jer. Selebihnya kalu rasa nak makan yang canggih-manggih tu beli ler jawabnya. Saya buat puding karamel ni pun sebab feberet Muaz tiap kali berbuka. Tiap2 hari asyik order kat bazar ramadan jer. Sepotong rm2.50 sekarang ni. Mama pun cuba godek sendiri. Alhamdullillah menjadilah.. Resepi ni ringkas dan sangat senang untuk orang yang baru nak mencuba.. Terima kasih kepada Feqah. Saya copy paste dr blog Kak Zai, Teratak Impian...tergoda tengok dessert Kak Zai yang semenya mabeles tu..tima kacih untuk semua. Pudingni Muaz ngan mama je yang perabis..papa tak suka pudingni. Mufid plak apa makanan yang lembik2 dia tak layan..






Ini resepinya...

Puding Karamel Feqah

Bahan-bahan :
Untuk gula hangus:-
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas


Untuk Puding:-
4 biji telur
1 tin susu cair
2 sudu besar esen vanila
2 sudu besar tepung jagung/tepung kastad


Cara Membuatnya :
1. Masak gula hangus hingga cair. Tuangkan air panas.Kacau hingga sebati.
2. Kisar telur hingga kembang dan masukkan susu cair. Kisar lagi hingga sebati.
3. Masukkan esen dan tepung jagung dan kisar sebentar.
4. Tuangkan 1/2 adunan gula hangus dalam loyang 8 inci.Tuangkan adunan puding.
5. Kukus 20 minit hingga masak.








11 comments:

  1. kat mk sepotong 1.70..itu pun rasa ralat nk beli...sbb kalo buat mmg muai mkn...

    ReplyDelete
  2. waahh bestnya..ramadhan ni belum sempat nak buat lagi. insyaAllah esok lusa

    ReplyDelete
  3. tu dia..puding caramel udah posing baekkk punya..hehehehe

    ReplyDelete
  4. fuh..memang terbaik dr ladang ni..kat param jual rm2.20

    tp kalau camtu punya gebus..lagi mahal

    ReplyDelete
  5. Memang tak buh gula ka zai..saya serik dah duk buat puding karemal kat internet ni..manis gila!!..nampak depa buat cantik bila buat sendiri jadi la...tapi mak ai..nak makan tak tertelan sebab manis sesangat!!!

    ReplyDelete
  6. Salam zaiy..apa kabar?lamanyaaaaaa x menyinggah kat sini.Bkn apa hilang lak link blog zaiy semasa tukar template aritu.
    Selamamt hari raya Aidil fitri..maaf zahir & batin.

    ReplyDelete
  7. Org dulu2 sebut puding telur...mmg sedap

    ReplyDelete
  8. salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
    Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
    ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

    ReplyDelete
  9. Nice blog :)Mantap nih kuenya :)
    salam kenal sobat :)
    di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

    ReplyDelete


  10. توفر الشركة لعملاؤها الكرام الكثير من خيارات و برامج عمليات تنظيف المنازل
    شركة تنظيف منازل بالجبيل
    وخبرتنا العملية و استطلاعنا الدائم لسوق خدمات تنظيف الشقق يؤكد لكم عملاؤنا الكرام انكم حتما ستجدون ما يناسب
    احتياجاتكم ضمن شرائحنا المختلفة والمتعددة المصممة خصيصا لتلبى مختلف احتياجاتكم فى اعمال تنظيف المنازل بالجبيل
    تنظيف المنازل بالقطيف انتشر بكثرة بين الناس لضمان الحصول على افضل اسعار تنظيف الشقق ذلك لأن شركات التنظيف لديها من
    العمالة ما يكفي لأنجاز المهام فى اقل مدة زمنية، ايضاَ كل شركة تنظيف من المفروض ان يتوفر بها ماكينات تنظيف مخصصة فى
    تنظيف الفلل و تنظيف القصور ونظافة المنازل وكل ماكينة تنظيف تقوم بمهام معينة يصعب على ربة المنزل القيام بها بمفردها
    مثل تنظيف القماش و لهذا يفضل إسناد المهمة إلي افضل شركة تنظيف منازل بالقطيف شركة تاج الافضل دائما 0551844053
    شركة تنظيف بالجبيل
    شركة تنظيف سجاد بالجبيل
    شركة تنظيف شقق بالجبيل
    شركة تنظيف فلل بالجبيل


    شركة تنظيف مجالس بالجبيل
    شركة تنظيف منازل بالقطيف
    شركة تنظيف مجالس بالقطيف
    شركة تنظيف سجاد بالقطيف
    شركة تنظيف شقق بالقطيف

    ReplyDelete